Lions mannen Evert, Jan, Han en Rombout

1 juni 2017 - Gibraltar, Gibraltar

Vorig jaar heb ik een bootreisje Middellandse Zee geveild op onze Lions Oranje veiling. Evert heeft dit gekocht en vanaf Maandag wordt dit afgenomen. De mannen vliegen vanuit Eindhoven naar Malaga en komen rond 15.30 aan in La Linea de la Conception met een Taxi. Bij de poort belt Evert zodat ik ze kan open doen, ik zie 4 mannen en 3 koffers aankomen, eerst dacht ik dat Jan erg licht reist maar het bleek dat zijn koffer zoekgeraakt was. Later bleek deze koffer nog in Eindhoven te staan. Met zijn allen hebben we Jan geholpen met het kopen van een korte broek, een tandenborstel en een paar bootschoenen. Jan kon dit maar net aan, bleek duidelijk dat onze smaak niet de zijne was, ouwe mannen broeken en goedkope zwembroeken vielen niet in de smaak hoe zeer we ons best ook deden. Uiteindelijk heeft hij zelf één korte broek uitgekozen, een paar bootschoenen van €40 van het merk Vanessa en een tandenborstel. De rest leent hij van de andere bemanning. Tijdens het shoppen wel het centrumpje van La Linea uitgebreid bekeken.

In de avond eten in Gibraltar in Ocean Village, daar was op een Maandag avond niet veel volk op de been. Han zocht een restaurant uit, het werd een Indiër. We aten daar heerlijke Tandori Chicken, Daahl van Lamb, Salmon Tikka, Balsamati rijst met kummels en natuurlijk een paar flesjes Pinot Grigio. Na het eten wilde ik nog even kijken of er iets te beleven was op het Kazemattenplein waar we ons Vrijdagavond zo aan de jeugd vergaapt hebben. Op Maandagavond ook uitgestorven.

Gibraltar achter onsGibraltar adieu

Vroeg naar bed en de volgende dag om 8.00 uur op. Bestemming eerste dag Barbate. Eerste stuk rondom Tarifa met grootzeil op tegen de wind in gemoterd. De Pilot gaf aan dat we een Westgoing stroom mee zouden krijgen vanaf HW Gibraltar+3h. Daar bleek echter weinig van, we bleven stroom tegen houden tot wel 2 knoop. Han rekende de beschouwing van Andre nog even na maar kon daar geen fouten in vinden. Uiteindelijk nog eens goed in de Pilot gekeken en daar stond dat de stroom mee alleen dicht langs de kust stond, letterlijk “Sailors making use of this current should hug the coast” . Het bleek dat we zeer dicht onder kust in een pad van zo’n 300 meter de stroom mee hadden. Toen we dat eenmaal uitgevonden hadden zijn we met motor en grootzeil in deze smalle strook naar het westen gelaveerd, goed op het verschil tussen snelheid door het water en snelheid over de grond lettend. Na het ronden van de kaap bij Tarifa kon de fok bij en hebben we het grootste gedeelte naar Barbate gezeild.

Tarifa

Onderweg kom je hier grote Tuna-net gebieden tegen waar je volgens de Pilot beslist omheen moet varen. De gebieden zijn goed gemarkeerd door Cardinale tonnen. Bij nadere beschouwing bleek Barbate het centrum te zijn voor de Tuna visserij. De loodsen waarlangs wij naar het stadje liepen bleken een abbatoir voor Tuna’s van denk ik wel meer dan 100-150kg.

Hier informeerde Evert naar een restaurantBoulevard Barbate

Verder stelde het stadje weinig voor, een badplaatsje met een mooi wit strand en een overigens heerlijke warme zee van zo’n 20 graden. Evert vroeg de ober van het terras waar wij een biertje dronken wat het beste “Restaurant in Town” was, ik doe dit in het Engels maar Evert spreekt prima Spaans. De ober verwees ons naar een buitengewoon goed Tuna restaurant dat bij ons zeker in het rijtje beste restaurants zou staan. Mooi ingericht, veel en vriendelijk personeel en prijzen die bij ons ook niet zouden misstaan, gewoon Karpendonk niveau. Als vooraf kregen we drie soorten Tonijn, Carpaccio, Tartaar en een Tostade rauwe Tonijn, daarna een hoofdgerecht Shashimi Tuna met groente en een zachte saus. Overheerlijk, natuurlijk wel allemaal van een visje dat je eigenlijk niet moet eten maar voor één keer hebben we ons daar overheen gezet. De ober adviseerde ons een Rueda, en die mocht er ook zijn, voor we het wisten hadden we er 4 weggedronken.

TonijnCarpaccioTonijn Carpaccio

Natuurlijk begin ik de mannen na een paar dagen meer onder controle te krijgen. We spraken af de volgende dag om 7.00 uur op te staan om vroeg richting Cadiz te gaan. Ik had een vertrek om een uur of acht in mijn hoofd maar dat werd uiteindelijk negen uur na een uitgebreid en ontspannen ontbijt. Op weg naar Cadiz kom je Cabo Trafalguar tegen, de kaap waarnaar Trafalgar Square genoemd is. Die ligt dus hier. Lord Nelson behaalde rond deze kaap op 21 oktober 1805 een beslissende overwinning op de Spanjaarden en Fransen. Als je hier rond vaart kun je goed voorstellen hoe hij de vijandige vloot op de ondiepte heeft laten lopen en aan gort geschoten. Van beide zijden namen zo’n 80 linie schepen aan deze slag deel en dat moet erg druk en een geweldig bloedbad geweest zijn. Lord Nelson werd er erg beroemd door maar heeft deze beroemdheid wel met de dood moeten bekopen, hij overleed nog dezelfde dag aan zijn verwondingen.

Rombout voor Cabo TrafalgarAndre bij Cabo Trafalgar

De tocht naar Cadiz ging met een onderbreking van circa een uur volledig onder zeil. Met een bakstag wind van 10-12 knopen en gedeeltelijk stroom mee vlogen we erover heen. Voor mij zeer ontspannen is dat dit een goed op elkaar ingespeeld zeilers groepje is. De mannen varen al jaren met elkaar. Han houdt de navigatie nauwlettend in het oog en heeft er geen probleem mee om vanachter het beeldscherm de crew te begeleiden. Het hijsen van de zeilen gaat afwisselend door Rombout, Evert en Han terwijl Jan dan de boot in de wind houdt, ik hoef alleen maar toe te kijken. Eigelijk is dit met alle zeilmanoeuvres zo, ik kijk toe en spring af en toe bij, voor mij een geheel nieuwe rol die mij goed bevalt. Uiteindelijk na een mooie zeildag om 16.00 uur afgemeerd in Cadiz. Aangezien Jan last van zijn enkel heeft gaat hij mee op de vouwfiets, dit deed ik enkele jaren terug ook toen ik herstellende was van mij quadricep pees ruptuur.

Fiets mee het restaurant inFortuin aan HammenEvert, Rombout en Han in CadizSelfie Cadiz

Morgen gaan we uitgebreid Cadiz bekijken, we hopen dat we een gids kunnen regelen. We besluiten de dag met een korte etappe van 10 nm(2 á 3 uur varen) naar Chipiona. We hopen dan onderweg eens een paar levende dieren tegen te komen, zoveel Dolfijnen, Haaien en Schildpadden Grietje en Lisa ec hebben gezien zo weinig leven hebben wij in de zee waargenomen, maar we hebben nog tijd.

1. Eeen fietsvriend:
    1 juni 2017
    Zo te zien heb je naast de jongeheer van Engelen het halve ledenbestand van mijn golfvereniging aan boord genomen !?
    En wat verbaasd is dat de heren kennelijk moeiteloos de leiding aan boord van je hebben mogen overnemen ...... Ik zou je willen adviseren om wel het dagelijkse aankomstgesprek met de harbour master voor je rekening te blijven nemen. Voor jou én de heren : de groeten en nog heel veel plezier !!
  2. Hans van Beurden:
    2 juni 2017