Gibraltar, “meet the Monkeys”

27 mei 2017 - Gibraltar, Gibraltar

Het is nu al weer 3 weken geleden dat Froukje en ik terugvlogen naar Eindhoven. Daar 2 1/2 week snoeihard gewerkt aan de Duitse Limes projecten die dreigden te ontsporen. Aan het einde van deze week droomde ik bijna Duits. Al het nodige is gedaan, nu af wachten of het succes wordt.

Thuis in Eindhoven ook leuk

Vrijdag 26 Mei stond Siem samen met mij om 5.00 uur op om mij naar Weeze/Düsseldorf te brengen, ik had hem overgehaald door hem te beloven dat hij in de auto verder mocht slapen maar hij was klaarwakker met een onstuitbare ochtend babbel. Navigatie op de IPhone, een TomTom is daarmee overbodig, bestemming Airport Weeze uit de lijst gekozen en rijden maar. Ik had verder niet op de kaart gekeken en geen idee van de te rijden route. IPhone brengt je helemaal binnendoor langs Helmond en Venray en over kleine weggetjes door Duitsland(daar werd ik dan weer een beetje nerveus van, weer Duitsland). Maar ik begon me ook af te vragen of ik wel de goede bestemming uit het Iphone lijstje aangeklikt had, Siem stelde me gerust met de mededeling dat Froukje ook een keer binnendoor gereden was, minder geruststellend was dat hij die hele rit wel had liggen slapen dus geen idee had hoe het er uit zag. Achteraf allemaal reiszenuwen, we kwamen ruim op tijd aan en alles verliep verder prima.

In Malaga de auto opgehaald, een spiksplinternieuwe Ford Smax, heerlijke auto. Onderweg naar Linea de la Conception de Navigator ingesteld in het Spaans en mijn IPhone aangesloten, een paar keer bijna de berm in met die nieuwe auto. De volgende dag liet Lisa me zien hoe je met een druk de taal op Engels kunt zetten. Op het vliegveld had ik ook al hulp nodig met mijn apparaten, om de foto van het Rijbewijs van Grietje niet mee te laten kantelen wilde ik het roteren van het scherm blokkeren. Tijdens de vlucht me suf gezocht en de man op de stoel naast me om hulp gevraagd, was maar iets jonger dus wist het ook niet. Bij de bagage aan de twee hipste gevraagd of zij ook een IPhone hadden, natuurlijk en twee swipes verder was het roteren geblokkeerd.

Toen ik bij de Marina aankwam meerden Grietje, Lisa, Quirin, Roald, Jochem en Jan Willem net af langs de dieseltank, prachtige timing dus. Ik heb me er verder niet mee bemoeid, Lisa de administratie bij de Capitaneria, Jochem de Diesel en Grietje de leiding. Ik ben met de auto naar de box gereden die ze toegewezen hadden gekregen en wachtte hun daar op. Grietje moest achteruit invaren en met mij op de kant vond ze dat natuurlijk extra moeilijk maar het ging prima. Ik heb de hele aankomst op mij IPhone gefilmd, vanaf de boot naast ons sprong de schipper om te helpen en eventueel af te duwen als Grietje teveel zijn kant op kwam. Ik bleef onverstoorbaar filmen en vertelde de man dat ze dit voor het eerst deed, hij nog zenuwachtiger, maar daar was geen reden toe.

Hier achteruit inparkerenApekoppen in Gibraltar

Natuurlijk werd ik ontvangen met een ijskoud blikje bier, heerlijk met uitzicht op “The Rock”. Van de eerste komt een tweede en zo gleden we soepel borreltijd met hapjes in. De Vrijdagavond hadden de jongelui mij uitgenodigd om met ze uit eten te gaan. We spraken af dat we in Spanje gingen eten en in Gibraltar borrelen. Mijn Spaans is niet perfect maar............ Uiteindelijk hebben we heerlijk vlees gegeten in meerdere etappes. Het was een Chateaubriand die per twee personen besteld kon worden en zelf aan tafel moest worden klaargemaakt. We hadden de “Señorita” al een paar keer met kleine hapjes heen en weer laten lopen om de kwaliteit uit te proberen. Jan Willem nam een varkentje en wij wilden drie keer zo’n Chateaubriand voor twee personen. Dit kwam niet goed door, de “Señorita” dacht dat wij met z’n zessen een tweepersoonsportie wilden eten. Voor de zekerheid kwam ze nog even het stuk vlees laten zien en benadrukte dat het voor twee personen was, “Si, Si” sprak onze Griet alsof zij ook maar een beetje Spaans spreekt. Uiteindelijk kregen we één schaaltje vlees met ons zessen. Griet nog even bij de hulp “Señorita” nagevraagd of dit alles was wat we kregen, en nu van haar kant “Si, Si”. Maar het vlees was heerlijk en uiteindelijk konden we duidelijk maken dat we nog twee porties extra wilden.

Eten in SpanjeBorrelen in Gibraltar

Met de Taxi naar Gibraltar, tot aan de grens, want verder mag de Taxi niet, bizar. Zelf moet je lopend door een hokje waar het Paspoort elektronisch gescand word terwijl je in een camera kijkt. Alsof je de “Bank of Engeland” binnen moet. Op goed geluk naar een druk pleintje gelopen voor wat biertjes, daar wilden we voor 24.00 zitten omdat Jochem dan jarig zou zijn. Dat lukte en toen we eens goed om ons heen keken bleken mijn jongelui ten opzichte van de rest van het publiek bejaard, om over mijzelf maar niet te spreken. Ordinair tot een hogere macht zoals alleen Engelsen dat kunnen zijn. Overvloedige make up omgekeerd evenredig met de schaarsheid van de kleding. Je zou denken dat ze hier geen spiegels hebben, zou een normaal mens voor de spiegel staand denken “dit kan echt niet” , deze meisjes waren erg tevreden met zichzelf. Je zou hier absoluut een mooie fotoreportage kunnen maken maar ik denk dat je dan wel uit moet kijken geen ruzie te krijgen. Ik had nu al moeite om niet te onbeschaamd deze taferelen tot mij door te laten dringen, “wat viel dat bij ons dan toch mee vroeger” zei ik tegen Lisa, maar volgens haar heeft Hilde ook wel met een blote buik door de stad gelopen vroeger. Maar die kon het dan in elk geval hebben, sommige van deze dametjes waren tonrond. Twee van die meisjes, ik denk een jaar of 14/15 zaten samen uit een bakje noodles te eten afgewisseld door heftig met elkaar te tongzoenen. Misschien moeten we wel blij zijn met die op handen zijnde Brexit, een hek erom en een rariteitenpark van maken. De jongens wilden nog wel even door maar de meisjes en ik hadden het wel gezien hier. Met de Taxi hetzelfde ritueel, tot aan de grens en niet verder.

Nog een echte grens

Om niet door de terugkerende jongens wakker gemaakt te worden ben ik tussen Lisa en Grietje in gaan slapen. Alle drie heerlijk geslapen en het was natuurlijk gezellig wakker worden.

Fijn wakker worden

Wij natuurlijk als eersten op en gedrieelijk boodschappen doen met de auto. Maandag krijg ik de Evert, Rombout, Han en Jan aan boord en die hebben(samen met mij) een iets hogere standaard met betrekking tot de wijnen dan het spul dat er nog staat. Ook een taart gekocht om de verjaardag van Jochem ook bij de koffie te vieren, binnen de kaarsjes allemaal aangestoken, Jochem haalde diep adem om ze uit te blazen, maar toe Grietje het taartje onder de buiskap vandaan haalde hoefde hij geen moeite meer te doen. Na het opruimen heb ik ze uitgezwaaid en daalde er een heerlijke rust op het schip neer.

BoodschappenMorgen van dichtbijHek erom heen!

Met uitzicht op de Rots heb ik toen eerst maar eens even twee koude pilsjes genuttigd. Daarna de was gedaan en het schip naar mijn zin opgeruimd. Adriaan, die mij de afgelopen 2 1/2 week trouw terzijde heeft gestaan, adviseerde mij om volledig te ontspannen en vooral niets te doen. Maar ja, dat zit niet in mijn aard. Volgers van onze blog weten dat Stuart in Almerimar wat handgrepen heeft gemaakt en afgegeven aan de jongelui. Daarnaast had ik tussendoor thuis toch ook nog een deurtje en een plankje voor de laptop voorbereid. Dus erop dat spul! Maar voor mij is dat echt ontspannen, op mijn gemak een beetje klussen. Het zit erop en straks op de Golf van Biskaje kunnen we ons goed vast houden. Het idee heb ik gejat van Sjoerd onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Laptop stationHandgrepen a la Sjoerd op de Sylfide

Morgen ga ik solo een dagje Gibraltar doen. De selfiestick zit al in mijn rugzak dus ik zal jullie morgen mee laten genieten.

Straat van Gibraltar

1. Lisa:
    28 mei 2017
    Hahaha gewoon vier babbelkonten geproduceerd, wat een feest! Jeetje, bizar he Gibraltar. Ik kan er nog steeds uren over doorpraten... Paps, je kan de foto's nu ook tussen de tekst zetten he :) Veel plezier in Gibraltar!! En het is de moeite waard om te kijken of je in een Sports bar ergens de finish van Tom Dumoulin kan kijken! Wat een spanning op het vliegveld, Jan Willem heeft me wel even geholpen met zo'n wielerwedstrijd. Totale leek hier!
  2. Will Seignette:
    28 mei 2017
    Hallo André, Froukje en alle andere bemanningsleden.

Leuk zo'n reisblog. In het begin hadden we nog niet in de gaten waarom het blog was begonnen want de aanleiding werd niet vermeld, alleen de uitnodiging om mee te lezen. Toen kwamen er steeds meer verwijzingen dat dit de tocht vanuit Frankrijk terug naar Nederland is die met wisselende bemanning wordt uitgevoerd. Voor ons herkenbaar omdat we vorig jaar met een cruiseschip van de Holland Amerika Lijn min of meer dezelfde tocht hebben gemaakt rond Spanje. Vanuit Barcelona Via Valencia, Cartagena, Malaga, Gibraltar en Cádiz. In Gibraltar de boot gemist en met de taxi naar Cádiz. Mooi avontuur. Toen jullie begonnen te schrijven zaten we weer op een cruiseschip vanuit Rome via Sicilië, Malta, Corfoe, Dubrovnik en Split naar Venetië. In de havens verschillende zeilers gesproken die ook met een grand tour bezig waren. Het klinkt avontuurlijk en moedig maar ook erg gezellig.. Hou vol en veel plezier allemaal. Wij liggen in de hangmat en denken aan jullie.