Viana do Castelo naar Baiona en Moana

21 juni 2017 - Baiona, Spanje

In Baiona aten we het beste maal tot nu toe. In een niet eens zo’n opvallend restaurant waar we s’morgens koffie dronken en direct gecharmeerd waren van de serveerster die ons bediende gebruikten we later de lunch. Als voorgerecht namen we Scheermessen die voortreffelijk waren bereid. Vaak zijn ze taai als ze te lang of te hard gegaan zijn, deze waren overheerlijk. Dezelfde charmante serveerster die ons eerder bediende deed ons een goede suggestie voor de bijpassende wijn. Daarna Scallops en Calamares, ook precies goed, dat krijg je maar zelden. Als nagerecht bestelden we 2 nagerechten die onze lieve serveerster zelf het lekkerst vond, natuurlijk kwam ze informeren of wij het eens waren met haar keuze voor een Lemon gelei en een Cohocolade cake, nou reken maar(niet de calorieën natuurlijk).

Voorgerecht Scheermessen het volgende gerecht Scallops staat al klaar Daarna Calamares Genieten samen Froukje nog een toetje

Van Viana do Castelo naar Baiona is ongeveer 30nm, dus circa 5 uur varen onder normale omstandigheden. We hebben ons er bij neergelegd dat er van zeilen niets komt maar op dichte mist waren we niet voorbereid. We vertrokken met hooguit een beetje heiig weer maar dat werd al snel dichte mist. Zo dicht dat Andre, Froukje, die lekker op de bank lag te slapen, wakker maakte.Om te beginnen zien twee paar ogen meer dan één, daarnaast als je dan toch ergens tegenop vaart dan liever niet terwijl je ligt te slapen. In zo’n situatie is AIS een uitkomst, alle beroepsvaart om je heen zie je op de computer en zij zien jou. Blijkt overigens toch dat er toch ook nog de nodige kleine bootjes zijn die geen AIS hebben en die opeens uit de mist opduiken. Door wat vaart te minderen en goed op te letten voelden we ons niet onveilig. In de buurt van Baiona, de mist was net opgetrokken, kwam ons een vloot van wel 20 zeilboten tegemoet, die hadden duidelijk op het wegtrekken van de mist gewacht en voeren in groepsverband.

Froukje vaart weg uit Viana do Castelo Eerst onderweg alleen vissertjes Onderweg mist

Na Viana do Castelo is het bijna onmogelijk een mooier plaatsje tegen te komen. Baiona is aan het waterfront een heel oorspronkelijk plaatsje met nauwe straatjes waarin je je makkelijk een paar eeuwen terug waant. Ze claimen hier dat de Pinta met aan boord Christopher Colon(Columbus) hier de eerste “landfall” maakte na zijn reis naar de nieuwe wereld in 1493. Dat vieren ze nog elk jaar op 1 maart.

Baiona Alcyone in Baiona Haven Baiona Reis van de Pinta De Pinta

Baiona ligt een een grote hoefijzervormige baai met op beide uiteinden een fort. Het meest westelijke fort heeft zo’n 3 km verdediging muur. Uitkijkend over de baai staat op een heuvel een beeld van Maria, niet zo imposant als Christus in Rio de Janeiro maar ze doet haar best. We zijn twee dagen in Baiona blijven liggen.

Geen Rio maar toch

Na Baiona zijn we een stukje verder de Ria Vigo op gevaren naar Moana. Eerder kwamen wij Nederlanders tegen die ons de aanbeveling deden niet naar de drukke havenstad Vigo te gaan maar naar Moana. Vanuit daar kun je met een ferry de rivier oversteken om Vigo te bezoeken. Vigo is in dit gebied de belangrijkste havenstad die in de loop der eeuwen Baiona heeft verdrongen als handelscentrum. Het varen op de rivier is eenvoudig, er zijn veel rotsen en ondiepten maar die staan goed op de kaart en worden in het water gemarkeerd door Cardinale betonning. Ik zal voor de niet zeilers een volgende keer de Cardinale betonning en wat ezelsbruggetjes uitleggen hoe je ze herkent. Niet aangegeven zijn de vele “Viveros”, dit zijn drijvende vis en schelpdier kwekerijen die onverlicht op het water liggen en niet betrouwbaar op de kaart zijn aangegeven. Als je de weg niet weet dan is s’nachts varen hier wel een avontuur.

Ook thuis heerlijk eten  Moana naast een Centurion 47

In Moana werden we aan de kant geholpen door drie stevig gebouwde Spanjaarden. Dat was maar goed ook, want net toen wij moesten aanleggen stak er een briesje op dat ons van de kant weg blies. Froukje gooide ze prima de lijnen toe en knikte goedkeurend toen deze drie ons met vereende krachten naar de kant trokken. Trots meldden zij dat ze dezelfde, nou ja bijna dezelfde, boot hebben als de onze. Zij hadden duidelijk net een Centurion 47 gekocht en waren hard aan het werk om daarop te klussen. Deze sailors konden de kwaliteit van ons schip natuurlijk echt op waarde schatten en namen het schip goedkeurend op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Petra:
    22 juni 2017
    Heerlijk. En wat een leuke foto's!
  2. Froukje:
    25 juni 2017