We varen weer!!

21 april 2017 - Arenys de Mar, Spanje

In Arenys waren ze vriendelijk maar ze konden me geen datum geven waarop ze me konden helpen. Wel wilden ze na lang aandringen het onderdeel, een rubber Volvo Penta Seal, in het spaans een Reten Goma, bestellen. Later bleek dat een gouden greep. Tijdens een uitstapje naar Mataro met Wil, Frits en Hannah bleek dat daar ook een grote kraan was. De dame die het bevel voerde, ene Elena, sprak goed Engels en had de volgende en de daarop volgende dag tijd. Maar!!!, dan ook nog een monteur vinden die de klus kan doen, zelf sleutelen mag niet. Elene gaf mij het nummer van Christin, maar die heb ik ook na wel 20 keer bellen niet kunnen bereiken. Terug naar Arenys en nadat bleek dat de werf daar nog steeds geen thuis gaf de volgende dag weer naar Mataro. De Reten Goma was er nog niet maar zou er zeker de volgende dag zijn. Wie schetst onze verbazing toen de volgende dag bleek dat Elena inmiddels was volgeboekt en de hele week geen tijd voor ons had. We konden wel direct eruit maar dan moest er een monteur zijn. Elena belde Cristina waar ik bij zat en had gelijk contact. Cristina had geen tijd dus ging het niet door. In de middag met de trein terug naar Arenys om mijn Reten de Goma op te halen. Pas eind van de middag arriveerde dit. Ondertussen had ik uit contact met Volvo Penta dealers begrepen dat zo'n bestelling normaal een week vergt maar bij een spoed bestelling ongeveer 3 dagen.

Froukje en ik besloten door te varen en ons geluk onderweg te proberen. Om 09.00 belde ik de volgende haven, Premia de Mar, 5 nm verder en daar wilden ze wel proberen mij te helpen als ik een mail stuurde met de gegevens van de boot en de reparatie. Nadat ze nog een keer informeerden of ik zeker wist dat ik het onderdeel aan boord had wilden ze me direct helpen. Zeil naar beneden en direct stuurboord uit naar Premia. Bij de kraan stonden ze ons met 3 man op te wachten. Later bleek dat ze net een afzegging hadden voor deze ochtend, je moet maar geluk hebben. Een zeer deskundige monteur die bovendien goed engels sprak begon direct aan het karwei. Froukje en ik lekker lunchen in een prima restaurant aan het strand. De reparatie werd hangende in de kraan uitgevoerd, toen we terug kwamen was de Reten al vervangen alleen kregen ze de schroefas er niet meer terug in. Zou het dan toch uitdraaien in een weekeind op de kant. We werden opzij gezet want de kraan was nodig. Onze monteur kreeg versterking, ik hielp een handje mee en uiteindelijk klaarden we de klus en gingen we om 18.45 weer tewater! Het seal goed ontlucht, een proefrondje gemaakt en nu afgemeerd langs de werf. Morgenochtend vroeg richting Tarragona.

Overigens bleek het euvel onstaan doordat bij het tewater laten in frankrijk de werf het seal niet ontlucht was. Het rubber was duidelijk verbrand door gebrek aan watersmering.

1. John&Monique:
    21 april 2017
    Hola amigos, Spaanse toestanden! Maar fijn dat alles weer werkt en jullie verder kunnen trekken!