Van Chipione naar Ayamonte, 54 mijl.

4 juni 2017 - Ayamonte, Spanje

Vrijdag 2 juni 2017, gastschrijver Han

Opstaan in helder zonlicht, geen wolken, temperatuur verwachting 31 graden, windverwachting rond 5 kn. Op de motor naar Ayamonte is het plan, goed navigeren in de rivier monding wordt de uitdaging. Wij willen rond 19:00 aankomen i.v.m. tij en diepte.

Fietsreparatie         Kerk Chipione

Maar eerst boodschappen doen. Daarvoor zijn de beide fietsen gewenst, en moet de mountainbike gerepareerd worden. Het voorwiel van de mountainbike heeft na een aanvaring met de neerhouder een scheve vork en ditto wiel. André weet met de loopplank de vork rechter te krijgen, en met vereende krachten wordt ook het voorwiel weer draaiende gemaakt. Even douchen/scheren en dan rugzakken en boodschappen tassen mee.

Het vertrek vind plaats rond 10:00, na een laatste kopje koffie.

Uitvaart Ayamonte

De bemanning verpoost zich elk op eigen wijze op deze lange tocht waarbij de koers in de autopilot staat.

Lezen, praten, slapen, blog schrijven, lunchen en uitkijken voor de soms uitgestrekte fishfarm gebieden, gemarkeerd door gele en soms cardinale boeien.

Voor Ayamonte ligt in de rivier Guadiana monding een zandbank van waarover een nauw pad door boeien aangegeven wordt.Wij hebben genoeg water onder de kiel en varen de rivier op. Over bakboord ligt Portugal, waar de tijd een uur eerder is.

Langs Villa Real de Santo Antonio bereiken wij de kleine haven van Ayamonte in Spanje. Het is een heel mooi stadje, wat duidelijk heeft geprofiteerd van de ligging op de grens. Er zijn veel verschillende winkels, veel mooie plaza’s. Omdat wij aan boord heerlijke spaghetti bolognese hebben gekregen van Evert, eten wij nog een ijsje na in het gezellige centrum.