Alcyone van Gruissan naar Scheveningen

11 juni 2017 - Nazaré, Portugal

Sjoerd vroeg om meer informatie over de afstanden tussen de havens. Ook anderen waren hier benieuwd naar. Onderstaand, op de hand gewogen, de afstanden voor de gehele reis. Vanaf Gruissan tot Scheveningen is het volgens de uitgezette route ongeveer 2150nm, voor de landrotten onder ons circa 4000km. Op zee rekenen we in nautical miles, dit doen we omdat dit refereert naar graden op de kaart. Eén graad is 60nm, deze graden staan op de staande rand van de kaart. Elke graad is onderverdeeld in 60 minuten, de minuten zijn in de meeste kaarten, zeker in alle zeekaarten, onderverdeeld in 10 stukjes. Op landkaarten soms in 60 seconden.

HeleReis

Om een afstand op de kaart te meten neem je de te meten afstand tussen de passer en kijkt dan op de dichtstbijzijnde staande rand met hoeveel minuten deze afstand overeenkomt. Aldus heb je de afstand in nautical miles. Omdat we de afstanden meten in nm, rekenen we de snelheden in nm per uur. Eén nm/uur wordt één knoop, in het Engels knot genoemd. De grootte van de zeemijl is afgeleid van de omtrek van de aarde gemeten langs een grootcirkel, alle omtrekcirkels die over de polen gaan. Door deze grootcirkel onder te verdelen in 360 graden en elke graad in 60 minuten ontstaat de lengte van één minuut, 1852 meter.

Let op bovenstaand verhaal geldt voor zeekaarten. Je kunt dit niet zomaar toepassen op landkaarten, bijvoorbeeld wandelkaarten of GPS systemen in, hier zijn meerdere notaties in gebruik.

De afstanden die Hans, Nico en Andre aflegden zijn:

Vilamoura - Lagos       27nm

Lagos - Sines              76nm

Sines - Sesimbra         35nm

Sesimbra - Peniche     71nm

Peniche - Nazaré         26nm

Nog te gaan:

Nazaré - Fgueira da Foz    36nm

Figueira da Foz - Leixoes   65nm (dit ligt naast Porto)

Leixoes - A Coruna 180nm (Froukje en Andre en later Marieta)

A Coruna - Scheveningen 770 nm (Grietje, Lisa, Siem, Sander en Andre)

Dit betekent dat we nu iets over de helft zijn met nog 1050nm te gaan. Met mijn boot reken ik op een gemiddelde snelheid van 6 knoop, dus nog ongeveer 175 uur varen. Daar gaan met Nico en Hans nog in elk geval 100nm van af, misschien iets meer. Vandaag blijven we in Nazaré. Onder mijn schrikbewind zijn de mannen vanochtend om 05:00uur opgestaan en vertrokken we om 05:30uur in verband met wat hardere Noorden wind, de “Nortada” die er later op de dag aan zou komen. Eenmaal buiten stonden er al golven van 3,5 meter, we hadden weinig lust hier 6 uur naar Figueira da Foz tegen in te moteren en zijn teruggekeerd naar de haven. Een tegenvaller langs de Portugese kust is dat hier een constante stroom naar het zuiden staat, min of meer onafhankelijk van de getijden, die heb je naar het Noorden dus altijd tegen. Morgen wordt het waarschijnlijk iets beter. Vandaag met deze twee handige mannen aan boord ga ik ze verleiden om wat klusjes te doen. Luidsprekertjes in de kuip, deurtje onder de koelkast, schroefdraad in de koppelingen van de Bimini tappen en wat we nog meer tegen komen.

1. Sjoerd:
    11 juni 2017
    Bedankt André voor je snelle reactie voor de afstanden. Ik heb de M.T. geinstalleerd en zag dat je al snel weer was omgekeerd. Dus dan toch de ongeruste vraag : waarom? Maar het spreekwoord zegt: alles weten maakt niet gelukkig. Mooie klusdag en morgen weer een kans. Groeten, Sjoerd
  2. Petra:
    12 juni 2017
    wat een mooie reis mannen! leuke foto's. Enne ...."Vandaag met deze twee handige mannen aan boord ga ik ze verleiden om wat klusjes te doen." Haha, of de foto zie ik alleen Hans vanalles klussen!
    veel plezier nog, Petra